2015 m. kovo 26 d., ketvirtadienis


1.     METODO PAVADINIMAS

     D. Bertrand ir F. Ploquin metodas rašymo įgūdžiams formuoti

2.     TIKSLAS

      Šio metodo tikslas pakeisti mokinių požiūrį rašymą ir palengvinti rašymo procesą.
Mokiniui yra duodama medžiaga, iš kurios jis gali „padaryti“ tekstą, pvz., pateikiama lentelė, kurioje mokinys gali atrasti vietos, laiko, aplinkos glaustų aprašymų:


Vieta
Laikas
Momentas
Aplinka
Maža pilnut pilnutėlė klasė
Dvi dienos prieš vasaros atostogas
Rytą, vos atėjus
Tyla
Sporto salė
Vėlyvas ruduo
Baigiantis popietei
Šokių repeticija
Laiptai
Po Kalėdų
Prieš pietus
Klegesys

Pasirinkęs jam patikusias vietos, laiko, aplinkos,momento detales, jis laisviau komponuoja istoriją, jo vaizduotė apibrėžia konkrečią situaciją- mokinys lengvai įsivaizduoja, kas ir kaip gali vykti toje aplinkoje.
9 klasėje galima pateikti lentelę ir personažui aprašyti:

Fizinės savybės
Drabužiai
Elgesys
Būdo savybės
Mažo ūgio, apvalaus raudono veido, nerimastingų akių
Geltoni sportinukai, kelnės, striukė,juodi batai
Kandžioja lūpas
Drovus, pasigailėtinas
Blyškios odos liguistas išstypėlis
Išblukę džinsai, šalikas
Barbena pirštais
Atsipalaidavęs
T.t




Vietos, laiko ir personažo charakteristikos leidžia mokiniui dėlioti istoriją, jam tarsi nereikia galvoti, jam nereikia rašyti teisingai, „iš savęs“- jis neverčiamas atsiverti, būti nuoširdus, jis gali rašyti laisvai, nekontroliuodamas savęs, bet jis vis tiek mokosi rašyti nuosekliai ir logiškai. Be to, jis mokosi teksto struktūros. Nagrinėdamas literatūros kūrinius, jis atpažįsta tas pačias teksto dalis kaip ir rašinyje.

11-12 klasių mokiniams taip pat taikomas šis metodas: mokiniams pateikiami 4-5 nesusiję sakiniai. Pvz.,
1. Kai jis atitraukė užuolaidą, pamatė, kad salotos dėžėje buvo sudygusios.
2. Peronas buvo tuščias, tik ant suolelio bolavo moteriškas šalis.
3. Upės srovė nešė surūdijusį sunkvežimio kėbulą.
4. Ji atidarė sunkias ąžuolines duris ir dingo už jų.

Šiuose sakiniuose mokiniai randa ne tik herojus, bet ir intrigą: kas nutiko jam ir jai, kuris atsidūrė prie sūkuringos upės ir t.t. Taip mokinys išmoksta kurti įvairių žanrų tekstus- miniatiūras, noveles, apsakymus. Jam lengviau sekasi analizuoti klasikinius ir modernius tekstus, nes jis lengviau pastebi detales, moka jas susieti, atrasti teksto potekstes.


Šią  užduotį galima transformuoti: tuos 4-5 sakinius paimti iš kūrinio (mokslinio teksto), kuris bus greit nagrinėjamas.  Sukurtus mokinių tekstus galima palyginti su originalu ir panagrinėti.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą