1.
METODO PAVADINIMAS
D. Bertrand ir
F. Ploquin metodas rašymo įgūdžiams formuoti
2.
TIKSLAS
Šio metodo tikslas pakeisti
mokinių požiūrį rašymą ir palengvinti rašymo procesą.
Mokiniui yra duodama medžiaga, iš kurios jis gali „padaryti“ tekstą, pvz.,
pateikiama lentelė, kurioje mokinys gali atrasti vietos, laiko, aplinkos
glaustų aprašymų:
Vieta
|
Laikas
|
Momentas
|
Aplinka
|
Maža pilnut
pilnutėlė klasė
|
Dvi dienos
prieš vasaros atostogas
|
Rytą, vos
atėjus
|
Tyla
|
Sporto salė
|
Vėlyvas ruduo
|
Baigiantis
popietei
|
Šokių
repeticija
|
Laiptai
|
Po Kalėdų
|
Prieš pietus
|
Klegesys
|
Pasirinkęs jam patikusias vietos, laiko, aplinkos,momento detales, jis
laisviau komponuoja istoriją, jo vaizduotė apibrėžia konkrečią situaciją-
mokinys lengvai įsivaizduoja, kas ir kaip gali vykti toje aplinkoje.
9 klasėje galima pateikti lentelę ir personažui aprašyti:
Fizinės
savybės
|
Drabužiai
|
Elgesys
|
Būdo savybės
|
Mažo ūgio,
apvalaus raudono veido, nerimastingų akių
|
Geltoni
sportinukai, kelnės, striukė,juodi batai
|
Kandžioja
lūpas
|
Drovus,
pasigailėtinas
|
Blyškios odos
liguistas išstypėlis
|
Išblukę
džinsai, šalikas
|
Barbena
pirštais
|
Atsipalaidavęs
|
T.t
|
|
|
|
Vietos, laiko ir personažo charakteristikos leidžia mokiniui dėlioti
istoriją, jam tarsi nereikia galvoti, jam nereikia rašyti teisingai, „iš savęs“-
jis neverčiamas atsiverti, būti nuoširdus, jis gali rašyti laisvai,
nekontroliuodamas savęs, bet jis vis tiek mokosi rašyti nuosekliai ir logiškai.
Be to, jis mokosi teksto struktūros. Nagrinėdamas literatūros kūrinius, jis
atpažįsta tas pačias teksto dalis kaip ir rašinyje.
11-12 klasių mokiniams taip pat taikomas šis metodas: mokiniams pateikiami
4-5 nesusiję sakiniai. Pvz.,
1. Kai jis atitraukė užuolaidą, pamatė, kad salotos dėžėje buvo sudygusios.
2. Peronas buvo tuščias, tik ant suolelio bolavo moteriškas šalis.
3. Upės srovė nešė surūdijusį sunkvežimio kėbulą.
4. Ji atidarė sunkias ąžuolines duris ir dingo už jų.
Šiuose sakiniuose mokiniai randa ne tik herojus, bet ir intrigą: kas nutiko
jam ir jai, kuris atsidūrė prie sūkuringos upės ir t.t. Taip mokinys išmoksta
kurti įvairių žanrų tekstus- miniatiūras, noveles, apsakymus. Jam lengviau
sekasi analizuoti klasikinius ir modernius tekstus, nes jis lengviau pastebi
detales, moka jas susieti, atrasti teksto potekstes.
Šią užduotį galima transformuoti:
tuos 4-5 sakinius paimti iš kūrinio (mokslinio teksto), kuris bus greit
nagrinėjamas. Sukurtus mokinių tekstus
galima palyginti su originalu ir panagrinėti.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą