„Pažink Švenčionėlius“ - projektas, sujungiantis istoriją, kūrybą ir bendruomenę
2024
m. rudenį Švenčionėlių Karaliaus Mindaugo gimnazijoje startavo ilgalaikis
integruotas projektas „Pažink
Švenčionėlius“, tapęs ne tik ugdymo proceso dalimi, bet ir prasmingu
tiltu tarp mokinių, jų gimtojo krašto istorijos bei miestelio bendruomenės.
Projektas, vykdomas pagal švietimo pažangos programą „Tūkstantmečio mokyklos“,
subūrė net 38 6–8 klasių mokinius ir trijų dalykų mokytojas: lietuvių kalbos
mokytoją Astą Činčikienę, anglų kalbos mokytoją Zitą Karneckienę bei dailės
mokytoją Alfredą Karovackienę.
Istorija, kuri kalba per
žmones
Projekto
pirmasis etapas buvo skirtas pažinčiai su Švenčionėlių istorija. Ne tradiciškai
– per vadovėlius ar skaidres, bet per gyvą patyrimą, tikras istorijas ir
susitikimus su įkvepiančiais žmonėmis. Mokiniai dalyvavo net aštuoniuose
skirtinguose susitikimuose: lankėsi Nalšios muziejuje, Kaltanėnų ugdymo ir
turizmo centre, bendravo su kultūros įstaigų atstovais, klausėsi miesto
istorijos pasakojimų iš istorikų lūpų, dalijosi savo įžvalgomis su menininkais,
kultūros kūrėjais. Įsimintiniausi momentai gimė klausantis Ramunės Čebručenko,
Roberto Čebručenkos, Jūratės Guigienės, Orintos Politaitės ar Povilo
Šimkavičiaus pasakojimų. Šie susitikimai ne tik praplėtė akiratį, bet ir padėjo
mokiniams ugdyti pažinimo, kūrybiškumo, komunikavimo bei pilietiškumo
kompetencijas – jie mokėsi ieškoti, rinkti ir sisteminti informaciją apie savo
gimtąjį miestelį bei ieškoti būdų, kaip ją kūrybiškai pateikti.
Kūrybinis žvilgsnis į
miestą
Antrojoje
projekto dalyje mokiniai žengė dar toliau – pasitelkdami IT žinias, kūrybinį
mąstymą ir komandinį darbą jie kūrė orientacinį žaidimą Švenčionėlių parke. Šį
etapą padėjo įgyvendinti miesto antropologė, Vilniaus Gedimino technikos
universiteto docentė dr. Jekaterina Lavrinec bei kūrybininkas, „laimikis.lt“
grupės bendraįkūrėjas Julius Narkūnas. Drauge su profesionalais mokiniai
tyrinėjo miesto erdves, rinko istorijas,
kaupė garsus, kvapus, vaizdus, citatas,
o vėliau visu tuo pasinaudodami kūrė maršrutą, kuris, viliamės, taps ne
tik edukacine priemone, bet ir gyva miestelio turizmo dalimi.
2025
m. gegužės 30 dieną Švenčionėlių miesto parke startavo orientacinis žaidimas
„Švenčionėlių paslapčių parkas“. Mokiniai dekoravo 14 inkiliukų ir iškėlė juos
parke. Kiekviename inkiliuke slepiasi vis kita užduotis, vis naujas iššūkis
žaidėjui. Patys pirmi žaidimą išbandė jo kūrėjai, taip pasikartodami Švenčionėlių
miesto istoriją, ieškodami simbolių, ženklų, užuominų ar daiktų, nes parke
pasislėpė Švenčionėlių simbolis vėžys, dar vėžliukas, paukštukas ir gilė.
Žaidimas pavyko, nors atsakyti į kai kuriuos klausimus buvo nelengva. Tikimės,
kad mokinių sukurtas maršrutas taps patraukliu objektu ir miesto
svečiams, ir vietos bendruomenei, o Švenčionėliai vis labiau skleis savo žavesį
ne tik istorijomis, bet ir jaunų žmonių iniciatyvomis.
Ateities pažadai
Projekto
metu sukurti produktai – ne vienkartiniai. Orientacinis žaidimas planuojamas
įtraukti į gimnazijos formalias ir neformalias veiklas, o jo pagrindu galėtų
būti kuriamos naujos edukacinės programos. Mokiniai ne tik labiau pažino savo
kraštą – jie tapo jo ambasadoriais, kūrėjais ir istorijos pasakotojais. „Pažink
Švenčionėlius“ – tai pavyzdys, kaip mokymasis gali virsti įkvepiančiu nuotykiu
ir bendruomenės telkimo įrankiu. O svarbiausia – tai įrodymas, kad kiekvienas
miestas turi ką papasakoti. Reikia tik mokėti išgirsti. Kviečiame ateiti į
Švenčionėlių miesto parkelį ir pažaisti - visai nesvarbu, kiek Jums metų,
patikiname, kad žaidimas sužavės kiekvieną.
Švenčionėlių
Karaliaus Mindaugo gimnazijos „Tūkstantmečio mokyklų“ projekto kultūrinio
ugdymo koordinatorė Zita Karneckienė ir įtraukiojo ugdymo koordinatorė Asta
Činčikienė
Projektas
finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis.
„Tūkstantmečio
mokyklų“ programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra.
Keletas akimirkų iš projekto:
Dirbtuvės-diskusija „Švenčionėlių charakteris“Pažintinio maršruto stotelių ir informacijos užduotims parengimas
Pažintinio maršruto sužaidybinimas ir testavimas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą