2015 m. kovo 26 d., ketvirtadienis

          1.            METODO PAVADINIMAS

     Pasirink ir parodyk

2.       TRUKMĖ

10 minučių

3.       TIKSLAS

   Įsiminti dailės rūšis, žanrus, technikas ir kt., mokytis orientuotis dailės įvairovėje.

4.       PRIVALUMAI

                Mokytojas iš karto mato mokinių žinias.

5.       METODO APRAŠYMAS


  Mokiniai ant  stalų turi įvairių reprodukcijų rinkinius. Mokytojas prašo parodyti pvz. istorinio žanro kūrinius, peizažus, reljefus, spausdintinės grafikos kūrinius ir pan. Mokiniai pakelia pasirinktą reprodukciją. Mokytojas trumpai komentuoja.

1.     METODO PAVADINIMAS

     D. Bertrand ir F. Ploquin metodas rašymo įgūdžiams formuoti

2.     TIKSLAS

      Šio metodo tikslas pakeisti mokinių požiūrį rašymą ir palengvinti rašymo procesą.
Mokiniui yra duodama medžiaga, iš kurios jis gali „padaryti“ tekstą, pvz., pateikiama lentelė, kurioje mokinys gali atrasti vietos, laiko, aplinkos glaustų aprašymų:


Vieta
Laikas
Momentas
Aplinka
Maža pilnut pilnutėlė klasė
Dvi dienos prieš vasaros atostogas
Rytą, vos atėjus
Tyla
Sporto salė
Vėlyvas ruduo
Baigiantis popietei
Šokių repeticija
Laiptai
Po Kalėdų
Prieš pietus
Klegesys

Pasirinkęs jam patikusias vietos, laiko, aplinkos,momento detales, jis laisviau komponuoja istoriją, jo vaizduotė apibrėžia konkrečią situaciją- mokinys lengvai įsivaizduoja, kas ir kaip gali vykti toje aplinkoje.
9 klasėje galima pateikti lentelę ir personažui aprašyti:

Fizinės savybės
Drabužiai
Elgesys
Būdo savybės
Mažo ūgio, apvalaus raudono veido, nerimastingų akių
Geltoni sportinukai, kelnės, striukė,juodi batai
Kandžioja lūpas
Drovus, pasigailėtinas
Blyškios odos liguistas išstypėlis
Išblukę džinsai, šalikas
Barbena pirštais
Atsipalaidavęs
T.t




Vietos, laiko ir personažo charakteristikos leidžia mokiniui dėlioti istoriją, jam tarsi nereikia galvoti, jam nereikia rašyti teisingai, „iš savęs“- jis neverčiamas atsiverti, būti nuoširdus, jis gali rašyti laisvai, nekontroliuodamas savęs, bet jis vis tiek mokosi rašyti nuosekliai ir logiškai. Be to, jis mokosi teksto struktūros. Nagrinėdamas literatūros kūrinius, jis atpažįsta tas pačias teksto dalis kaip ir rašinyje.

11-12 klasių mokiniams taip pat taikomas šis metodas: mokiniams pateikiami 4-5 nesusiję sakiniai. Pvz.,
1. Kai jis atitraukė užuolaidą, pamatė, kad salotos dėžėje buvo sudygusios.
2. Peronas buvo tuščias, tik ant suolelio bolavo moteriškas šalis.
3. Upės srovė nešė surūdijusį sunkvežimio kėbulą.
4. Ji atidarė sunkias ąžuolines duris ir dingo už jų.

Šiuose sakiniuose mokiniai randa ne tik herojus, bet ir intrigą: kas nutiko jam ir jai, kuris atsidūrė prie sūkuringos upės ir t.t. Taip mokinys išmoksta kurti įvairių žanrų tekstus- miniatiūras, noveles, apsakymus. Jam lengviau sekasi analizuoti klasikinius ir modernius tekstus, nes jis lengviau pastebi detales, moka jas susieti, atrasti teksto potekstes.


Šią  užduotį galima transformuoti: tuos 4-5 sakinius paimti iš kūrinio (mokslinio teksto), kuris bus greit nagrinėjamas.  Sukurtus mokinių tekstus galima palyginti su originalu ir panagrinėti.

 
           1.       METODO PAVADINIMAS

     Aptark piešinį

2.       TRUKMĖ

      5 minutės (gali būti ir ilgiau, priklauso nuo kalbančių)

3.       TIKSLAS

      Lavinti mokinių kalbą užsienio kalbų pamokose.

4.       PRIVALUMAI

     Tarp mokinių vyksta gyvas bendravimas, lavinama kalba.

5.       METODO APRAŠYMAS

     Grupė mokinių (3-5)  turi savo piešinius arba paveiksliukus tam tikra tema. Jie turi aptarti piešinius (paveiksliukus). Prieš kalbėjimą mokiniai gali pasiruošti. Mokytojas gali duoti frazes, žodžius, kuriuos mokiniai naudos pokalbyje. Gali būti paskiriamas vedantysis, kuris vadovaus pokalbiui.



   

       1.     METODO PAVADINIMAS

     PROTO ŠTURMAS
    
      2.     TRUKMĖ

      Apie 5 min., kartais ilgiau, priklausomai nuo temos; pradedant naują temą.

            3.     TIKSLAS


      Tikslas - išsiaiškinti, ką mokiniai jau žino, ar mano, kad žino apie pvz. reiškinį ar naują sąvoką. Lentoje užrašau raktinį žodį, o mokiniai vardija viską, kas su tuo žodžiu asocijuojasi. Aptariam visus variantus, o apibendrindama kartu su mokiniais suformuluoju teisingą sąvokos, reiškinio ar proceso apibrėžimą.
  
    1.   METODO PAVADINIMAS

   Abipusis mokymas

         2.   TIKSLAS

Šį metodą taikau 9- tų klasių mokiniams, kuriems sunkiai sekėsi suprasti skaitomus tekstus, ir laikau vienu veiksmingiausių mokymosi metodų. Jis pagrįstas struktūruotu mokytojo ir mokinių pokalbiu skaitant ir aptariant tekstą nedideliais fragmentais, dažniausiai pastraipomis.
Taikant šį metodą mokymasis vyksta dviem lygiais: mokomasi teksto turinio ir kartu mokomasi suvokimo strategijų: apibendrinimo, klausimų kėlimo ir aiškinimosi. 

         3.   PRIVALUMAI

           Kiekviena taikoma strategija turi savo tikslus. Apibendrindami mokiniai mokosi nustatyti svarbiausią informaciją. Formuluodami klausimus mokiniai pirmiausia taip pat turi nustatyti svarbiausią informaciją, o tada suformuluoti su ja susijusį aiškų klausimą. Aiškinimasis ypač svarbi strategija tiems, kurie turi teksto supratimo sunkumų. Įprastai tokie mokiniai nėra įgudę stebėti savo suvokimo ir iš esmės skaitydami ir nesuprasdami teksto dalies nejaučia diskomforto. Skaitymo tikslu jie laiko teksto perskaitymą, o ne supratimą. Skatinami nurodyti neaiškias vietas ir jas aiškintis, tokie mokiniai įgyja supratimo, kad tekstas gali būti neaiškus dėl įvairių priežasčių ir yra būdų tiems neaiškumams išsiaiškinti.

            Abipusio mokymo metodas dažniausiai taikomas dirbant su informaciniais tekstais. Tačiau jis gali būti taikomas ir grožiniam tekstui aptarti. Tada mokytojo užduotis galima šiek tiek modifikuoti. Prasminga, be aptartų strategijų, mokinių dar prašyti taikyti įsivaizdavimo strategiją – žodžiais nusakyti, ką jie įsivaizduoja perskaitę grožinio teksto dalį.
   1.   METODO PAVADINIMAS

   Skaitymo rateliai

         2.   TRUKMĖ

1       pamoka

3.   EIGA

           1.     Brainstorming: minčių lietus. Mokiniai pagal paveiksliukus spėlioja, apie ką gali būti tekstas.
Neteisingų atsakymų nėra. (apie 2-3 min)
             2.     Padalinti klasę/grupę į 4:
    1.     Summarizers: kas gali apibendrinti tekstą.
  2. Words masters: tie, kas ieškos ir vers nežinomus žodžius, patartina silpniausius mokinius kartu, jie paruošia žodžių sąrašą.
     3.     Connectors: kas pasakos tekstą pirmu asmeniu.
     4.     Culture vulture: kas randa informaciją apie panašius Lietuvos žmones.
Duoti fiksuotą laiką, kuris priklauso nuo mokinių gebėjimų.
             3.     Pamokos eiga:
             4.     Summarisers apibendrina tekstą
      5. Words masters  pristatomi nežinomi žodžiai su vertimu arba definicijom (stipresniems mokiniams)
             6.     Connectors pasakoja istoriją.
             7.     Culture vulture pristato naują informaciją.

Išbandžiau su 2 grupėmis, per vieną pamoką neužteko laiko, liko Culture vulture kitai pamokai.

Variantų yra daug: naujienų reporteriai, TV laidos ir t.t.
1.     METODO PAVADINIMAS

    Penkiaeilio metodas iš pirmų raidžių

2.     TIKSLAS

    Gebėti atrasti vertybinių sąsajų su pamokos tema, gebėti savais žodžiais išreikšti
    savojo AŠ pasirinkimą.
   
3.     EIGA

    Mokiniai po raidę žemyn užrašo pamokos temos žodį. 
1 eilutė  - pavadinimas, 1 daiktavardis;
2 eilutė - apibūdinimas, 2 būdvardžiai iš tos raidės;
3 eilutė - veiksmas, 3 veiksmažodžiai;
    4 eilutė - įspūdis, 4 žodžiai; 
5 eilutė - esmės pakartojimas, sinonimas 1 daiktavardžiui.


4.     PRIVALUMAI

    Mokiniai išgirsta draugų nuomonę, sinonimus surašome lentoje ir įtvirtiname

    pamoką  dar kartą perskaitydami geriausią penkiaeilį.
1.     METODO PAVADINIMAS

Sek tekstą

2.     TIKSLAS

     Gebėti atkurti tekstą, užpildant sakinių spragas.
   
3.     EIGA

Mokiniai gauna sukarpytą po sakinį tekstą ir atlieka paskirtą užduotį. Mokiniai privalo įrašyti praleistą žodį, frazę, skaitvardį reikiamame linksnyje, skaičiuje ir po to visi, sekdami vieni kitų atsakinėjimą, sudeda skaitydami tekstą.

4.     PRIVALUMAI


     Toks metodas ugdo dėmesį, padeda pagerinti gramatinę sakinio sudarymo schemą, padeda pakartoti sakinio dalis, naujų žodžių įsisavinimą.
        1.     METODO PAVADINIMAS

ŽAIDIMAS „ABĖCĖLĖ“

        2.     TRUKMĖ

      Apie 20 min.

        3.     PRIVALUMAS

 Skirtas žodyno įtvirtinimui. Lengvai pritaikomas kiekvienoje klasėje.
    
 Žaidimo(užduoties) eiga.

  Klasė arba grupė padalijama į 3-4 grupes (priklausomai nuo mokinių skaičiaus). Grupė išsirenka“sekretorių“, kuris užrašinės žodžius. Lentoje mokytojas užrašo kelių temų pavadinimus (pvz., drabužiai, sportas, nusikaltimai, maistas ir t.t.). Prieš pradėdamas žaidimą, mokytojas atsitiktiniu būdu parenka raidę (arba gali tai leisti atlikti kurios nors komandos mokiniui) ir užrašo ją lentoje. Kiekviena komanda privalo sugalvoti po žodį iš kiekvienos temos per nustatytą laiko limitą. (Mokytojas gali užduoti užrašyti tam tikrą kalbos dalį). Pirmoji grupė, atlikusi užduotį šaukia „Stop“. Visos grupės baigia rašyti, o užduotį atlikusios komandos narys eina prie lentos ir prie kiekvienos temos užrašo sugalvotą žodį. Mokytojas su klase tikrina, ar teisingai parašyta, ir su kitomis grupėmis išsiaiškina,ką jos parašė. Jeigu teisingai parašyta, komanda laimi tašką. Po to parenkama kita raidė.
          1.     METODO PAVADINIMAS

Nepilnas durstinys

          2.     TIKSLAS

      Apie 20 min.

          3.     PRIVALUMAS

Skirtas mokymosi kompetencijai ugdyti.
Susodinu grupėmis, kiekviena grupė gauna užduotį. Mokiniai turi patys  
išmokti duotą užduotį, o po to moko kitus (vienas iš grupės).




 1.   METODO PAVADINIMAS

          Skyriaus (temos) mokymosi įsivertinimas bei pažangos planavimas

         2.   TIKSLAS


               Mokyti mokinius įsivertinti savo veiklą bei planuoti pažangą.


         3.   PRIVALUMAS


           Mokiniai po kiekvieno kontrolinio darbo atlieka skyriaus mokymosi analizę pagal pateiktus klausimus bei numato pažangos planavimo žingsnius. Mokinio veiklos įsivertinimas kaupiamas matematikos aplanke, todėl apibendrinant mokinio veiklą galima remtis visų metų atliekama analize.

2015 m. kovo 20 d., penktadienis

Būti čia ir dabar: Sėkmingai pamokai įtakos turi mokinių ir mokytojo ...

Gal dažnai iš mano pastebėjimų, pasakojimų ir pokalbių apie mokyklą daugumai gali atrodyti, kad man ten puikiai sekasi. Dažniausiai taip ir būna. Bet pasitaikė ir momentu, kai tikrai klausdavau savęs: ką aš čia veikiu?
Kai esi mokinys, visada atrodo, kad mokytojo darbas - vieni niekai. Tačiau kai atsiduri mokytojo vietoje, supranti, jog mokytojas ir yra tikrasis terminatorius. Mokytojas privalo gerai pravesti pamoką. Mokytojas turi pastebėti kiekvieną mokinį. Mokytojas turi atsižvelgti į mokinių lūkesčius. Mokytojas turi apsaugoti kiekvieną mokinį. Mokytojas privalo išklausyti kiekvieną mokinį. Mokytojas turi būti visada geros nuotaikos. Mokytojas turi gebėti atspindėti savo jausmus. Mokytojas turi mokėti reflektuoti. Mokytojas turi gebėti išmokyti kitus reflektuoti. Mokytojas privalo būti charizmatiškas. Mokytojas turi gebėti sudominti. Mokytojas privalo... Mokytojas turi... Mokytojui reikia....
Ir va su tokiomis mintimis ir nerealiais reikalavimais aš įžengiau pirmą kartą į kabinetą, o ten pamoka po pamokos sutikau dvylika labai skirtingų klasių. Ir kiekviena klasė dar su savo reikalavimais bei išbandymais. Vieni prašė sugrąžinti buvusį mokytoją. Kiti žiūrėjo, kaip reaguosiu į nuolatinį lakstymą po klasę. Treti stebėjo, kaip reaguosiu į jų užduodamus kompromituojančius klausimus. Ketvirti bandė parodyti, kad jau dabar žino daugiau nei aš. Penkti...
Dabar žvelgiant iš laiko perspektyvos suprantu, kad tos pirmosios pamokos kiekvienoje iš dvylikos klasių buvo nerealiai reikšmingos. Būtent pirmųjų pamokų metu mezgėsi santykis tarp mokinių ir mokytojo. Ir atrodo, kad tuo metu veikė keista magija, kuri ir lėmė, su kuriomis klasėmis buvo dirbti gera, o kurių klasių pamokų baimindavausi.
Kadangi šią savaitę su mokiniais daug aptarinėjame ir apibendriname visus metus. Diskutuojame, kas pamokų metu patiko, kas nepatiko ir ko jie išmoko. Bediskutuojant kyla ir įvairiausios įžvalgos. Bet pagrindinė yra ši: „Pamokos sėkmė priklauso nuo santykio su mokiniais.“
Bet čia iš karto kyla klausimas: kas tą santykį kuria? Pirmiausiai, santykį kuria gebėjimas išklausyti ir išgirsti vienas kitą. Manau, kad mokytojui pradžioje svarbu gebėti išgirsti, ko mokiniai nori ir parodyti, kad juos išgirstate. Pateiksiu pavyzdį. Kadangi esu etikos mokytoja, tai mokiniai visada nori tas pamokas praleisti laisvai, todėl šios pamokos neretai asocijuojasi su filmų žiūrėjimu.  Tad jau nuo pirmų pamokų sulaukiau prašymų parodyti kokį filmą. Ir su vienos klasės pageidavimais sutikau. O kitai klasei nesutikau rodyti filmo, kurio jie pageidavo. Gavosi taip, kad klasė, kuri žiūrėjo norimą filmą, vėliau noriai įgyvendino veiklas, kurias siūliau aš. O tie, kurie negavo trokštamo filmo – ilgai dar priešinosi mano siūlomai tvarkai. Visa tai mane stipriai pamokė, kad santykyje su vaikais labai svarbu atliepti jų poreikius. Ir čia jau tik kiekvieno mokytojo sprendimas, kaip tie mokinių poreikiai bus atliepti.
O kaip jau mokinių poreikiai yra atliepti, pasidaro svarbūs kiti aspektai: mokinių nenuvertinimas, jų talentų, privalumų ir galimybių atskleidimas, įtraukianti veikla ir pan. Iš pirmųjų mokslo metų aptarimo supratau ir dar kai ką: „Svarbu mokiniams duoti darbo ir leisti patiems atrasti mokymosi ir kūrybiškumo džiaugsmus, kad ir kaip jie tam priešintųsi“.
Tačiau, šį tekstą ėmiausi rašyti ne tik dėl to, kad plačiau pasvarstyčiau, kaip su mokiniais sukurti gerus santykius. Norėjau pasidalinti ir tuo, kad su kokiu ketvirtadaliu iš visų klasių man sunkiai sekėsi užmegzti ryšį visus mokslo metus. Šios klasės apibendrinant pamokas labiausiai teigė, kad jiems pamokose trūko įvairiapusiškesnės veiklos. Jiems sunkiausia buvo pasakyti, ko išmoko pamokų metu.
Galima pasakyti, kad per mažai stengiausi ir ne viską išbandžiau, kad geriau pažinčiau vaikus. Kad geriau suprasčiau juos ir jų poreikius. Ir tikiu, kad tikrai kažko nepadariau. Bet tuo pačiu prisiminiau psichologijos paskaitas. Ne kartą mus per psichologinio konsultavimo kursą buvo akcentuojama, kad ne visus žmones galime konsultuoti ir ne kiekvienam galime padėti. Mokė, jog svarbu suprasti, kad kiekvienas žmogus yra ribotas ir ne su visais žmonėmis gali būti draugas, ne visiems gali būti psichologas. Man atrodo, kad šią pamoką turi išmokti ir kiekvienas mokytojas. Svarbu suprasti, kad atsiras klasių, su kuriomis užsimegs geras kontaktas iš karto. Su kitomis jis vystysis po truputį. O su kai kuriomis klasėmis bus sunku bendrauti.
Ir dažniausiai mes, mokytojai, tokias klases vadiname „sunkiomis“ klasėmis, kurios nieko nenori, yra arogantiškos ir tinginės. Dažniausiai tokios klasės apibūdinamos įvairias epitetai ir gauna nerealiai daug etikečių. Ir tos etiketės trukdo dirbti mums, mokytojams. Nes tuo metu mes į pamokas ateiname su baime ir išankstiniu nusiteikimu, kad šioje klasėje vėl pamoka bus nesėkminga, kad mokiniai vėl triukšmaus ir bus nevaldomi. Tokiu būdu mes tik apsunkiname savo darbą ir sulaukiame to, ko tikimės.
Šiuo atveju sunku pasakyti, ką daryti, kai sunku atrasti ryšį su klase. Bet uždavus klausimą: „Ką daryti, kad nenuvertinčiau vaikų iš anksto?“,  atsakymas kyla toks: „Tikėti mokiniais.“ Ir nors man tik su viena iš ketvirtadalio klasių pavyko atrasti ryšį, man tai patvirtina, jog tikėjimas veikia. Nes po košmariškos pažinties, kai kiekvienas jų lakstė, šūkavo ir darė ką norėjo pirmųjų pamokų metu, mokslo metų pabaigoje jie gali ištarti: „Mums patiko su jumis klausytis muzikos, kurti, žaisti ir kalbėtis.“ Tai leidžia patikėti, kad apsiginklavus kantrybe net ir su klase, su kuria sudėtinga bendrauti, galima susikurti santykį.
 AURELIJA ANANJEVAITĖ

SU PAVASARIU!